vineri, 11 martie 2011

Asus GTX580

1. Primul contact.

Ambalajul respectă design-ul cu care ne-a obișnuit Asus. Pe față avem și un călăreț, din nou! Câteva badge-uri cu cele mai importante specificații ale produsului și un mare sticker care ne spune că putem schimba voltajul pe GPU. Detaliile și caracteristicile nu lipsesc, cutia respectă norma.


Asus GTX580-ambalaj-fata.jpgAsus GTX580-ambalaj-spate.jpgAsus GTX580-ambalaj-overview.jpgAsus GTX580-ambalaj-bundle.jpg

Ca și la 6870-ul despre care ați putut citi cu ceva vreme în urmă, conținutul este împărțit în mai multe cutii. Îmi place acest lucru, îmi place cum ambalează plăcile video cei de la Asus. Astfel, avem câte o cutie separată pentru accesorii și pentru placa video. Accesoriile nu sunt prea multe: Adaptor de la doi conectori cu 6 pini la un conector cu 8 pini, un CD cu drivere și utilitare și un ghid al utilizatorului.

Când ajungi la a doua cutie nu regreți însă prețul plătit: Placa inspiră calitate și performanță de îndată ce pui mâna pe ea. E construită solid, design-ul e curat, iar nu în ultimul rând... e mare.

Asus GTX580-placa-fata.jpgAsus GTX580-placa-spate.jpgAsus GTX580-placa-lateral.jpg

Design-ul este simplu, o carcasă de plastic acoperă elegant un sistem de răcire de altfel destul de avansat (cu vapor chamber - practic un heatpipe aplatizat). Pe lateral gurile de aerisire și cei doi conectori de alimentare PCI-E, dintre care unul cu 8 pini, ne arată amenințător că placa și-a pus ștafeta foarte sus. Pe partea de output avem două DVI-uri și un port HDMI.


2. Specificații.
  • 512 CUDA Cores;
  • 1.5GB GDDR5;
  • Frecvență GPU: 782MHz (1564MHz shader)
  • Frecvență VRAM: 1000MHz (4000MHz efectiv)
  • 64 unități de texturare;
  • 48 ROPs;

Opa, ce observăm când comparăm cu GTX480? Frecvențe mai mari, toate cluster-ele cu CUDA Cores activate, deci un total de 512 CUDA Cores... S-ar putea ca placa asta să fie mai rapidă.

Pe lângă cele expuse mai sus, ar trebui notat și faptul că GTX580 consumă într-adevăr mai puțin decât predecesorul său, iar sistemul de răcire este mult mai bine pus la punct. Nu mai avem heatpipe-uri care să iasă în afară sau un ventilator care să se audă în idle - totul este mai rafinat acum.



3. Metode de testare.

Platforma de test:
  • Core i7 920;
  • Asus P6X58D-E;
  • 6GB DDR3 @ 1333MHz;
  • Windows 7 Ultimate;
  • Nvidia Forceware 263.09.

Bun, sunt de acord că un i7 920 la 2.8GHz (luând în calcul Turbo Boost-ul) nu este tocmai pe măsura plăcii, așa că unele teste vor fi efectuate și la frecvența procesorului de 4GHz. Poate că nu va înlătura în totalitate limitarea, dar vom afla dacă placa beneficiază de pe urma unui procesor mai puternic. Aplicațiile folosite pentru a afla ce poate GTX580 sunt următoarele:
  • Crysis Warhead;
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat;
  • Far Cry 2;
  • Mafia 2;
  • 3D Mark Vantage.

4. Crysis Warhead. S.T.A.L.K.E.R.





GTX580 nu are nicio problemă în a juca vreunul dintre aceste titluri la rezoluția de 1920x1200, cu detaliile setate la maxim. Absolut nicio problemă.

În ceea ce privește scalarea cu overclocking-ului procesorului, aceasta nu prea există. Ambele jocuri sunt destul de solicitante d.p.d.v. grafic, în ciuda vechimii. Astfel nu vedem un spor de performanță decât la dezactivarea antialiasing-ului, în Crysis.



5. Far Cry 2. Mafia 2.





Din nou, absolut nicio problemă pentru GTX580. În Far Cry 2, spre deosebire de Crysis Warhead, overclocking-ul procesorului se simte. E nevoie de un procesor mai rapid decât un i7 920 pentru un monstru ca GTX580, monstru care nici nu transpiră la 1920x1200, cu detalii maxime.

Notă: Framerate-ul din Mafia 2 poate părea prea scăzut, dar se datorează activării PhysX, procesat pe același GPU.


6. 3D Mark Vantage.



Bun, acum a venit rândul lui 3D Mark Vantage. Mulți spun că testele sintetice nu au nicio relevanță în performanța de zi cu zi. Eu sunt de altă părere, și consider că dacă te uiți acolo unde trebuie, poți trage niște concluzii corecte despre sistem.

Acum, ce să interpretăm din graficul de mai sus? GTX580 are nevoie de overclocking-ul procesorului. Nu scorul general ne interesează, ci cel GPU. Se vede că și acesta crește considerabil odată cu ridicarea frecvenței CPU, ceea ce înseamnă că plăcii video nu îi erau furnizate date suficient de rapid la frecvențe stock. Sigur, frecvențe și mai mari ar însemna performanță și mai bună. Nu am aflat de ce procesor ai nevoie ca să satisfaci un GTX580 - La ce monstru de GPU are, probabil că niciunul -, dar știm că placa video nu zice nu dacă*îi furnizezi datele pe care să le proceseze mai rapid.



7. Overclocking.

Bun, în ceea ce privește overclocking-ul plăcii video, pot zice că majoritatea GTX580-urilor sunt stabile în plaja 830MHz - 850MHz, sigur, depinde și de exemplar. Nu am acordat prea multă atenție acestui subiect, pentru că placa face față la orice i-ai arunca. Unde mai pui că nici la frecvențe stock nu e mulțumită de procesorul din teste.
Vreau să vă arăt altceva însă. Ceva ce un GTX480 nu ar fi putut face cu răcirea stock, decât foarte greu. Pont: Uitați-vă după frecvența GPU.


8. Temperaturi. Nivel de zgomot.

Aceste două caracteristici, care se trag până la urmă din consum/căldura degajată de placă, sunt două aspecte la care Nvidia au fost foarte atenți comparativ cu GTX480. Acum avem de-a face cu un sistem de răcire modificat, mult mai eficient. Astfel, s-a făcut trecerea de la clasicele heatpipe-uri la un vapor chamber - În sinea lui nu este mai mult decât un heatpipe aplatizat, situat între GPU și radiator, dar suprafața mai mare ajută la eficiența transferului de căldură.

Din această cauză Nvidia și-a permis luxul de a scădea turația ventilatorului în idle. Este incredibil, dar cel mai puternic GPU de pe piață este răcit de o soluție care în idle practic nu se aude. Asta înseamnă că nu faceți niciun compromis - dacă faceți browsing pe sistemul de gaming nu înseamnă că trebuie să fiți deranjati de zgomot, corect? În jocuri însă, ventilatorul se turează sănătos. Partea bună este că se aude fluxul de aer, însă ventilator nu suferă de zgomot de motor sau alte sunete ciudate.

Pentru a putea obține această*soluție silențioasă în idle, Nvidia a implementat și un sistem de power management foarte agresiv, astfel încât la desktop GPU-ul își reduce frecvențele până la 50.5MHz pe GPU, respectiv 67.5MHz pe memorie.

Temperaturile obținute sunt și ele foarte bune pentru un așa GPU: 36 de grade în idle, 72 de grade în Crysis Warhead. De notat însă că temperatura ambientală a fost scăzută, pe undeva pe la 19 grade Celsius.


9. Impresii finale.

E clar cu ce avem de-a face. Un GTX480 îmbunătățit pe toate părțile: Performanță, consum, sistem de răcire. Nu poți cere mai mult de la GTX580, este o placă bine construită, indiferent cum te-ai uita la ea. Apreciez acest fapt, pentru că piticul meu avea senzația că de la G80 încoace nu am mai avut o placă high-end construită fără greșeală. Iată că GTX580 oferă fix ce ar trebui să ofere flagship-ul Nvidia: tot.

Am un singur lucru negativ de punctat: De ce nu te-ai numit tu GTX480 și n-ai venit mai devreme?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu